Väinö Kuukka Maailman menoa liikkuvalla alustalla

Muutama sana syrjäytymisestä

Nykykulttuurin tutkimuksen dosentti Tuija Saresma Jyväskylän yliopistosta määritteli toksisen maskuliinisuuden seuraavasti:

Muotitermi toksinen maskuliinisuus tarkoittaa patriarkaattia eli kirjaimellisesti isän valtaa. Yhteiskuntaa, jossa miehet ovat vallassa. Patriarkaalinen yhteiskuntarakenne luo miehille tiettyjä rajoja, odotuksia ja vastuuta. Nämä vaatimukset ovat haitallisia myös miehille itselleen.

Vaatimusten haitallisuus on tosiasia. Nykyiset suurvaltajohtajat saavat ajattelemaan, että maailman suunta ratkaistaan osaksi sillä, miten mies tulevaisuudessa kehittyy.

Kulttuuri menee evoluutiota nopeammin askelin. Sosiaalisessa mediassa on paljonkin miehiä, jotka kilpailevat performatiivisina feministeinä siitä, kuka on eniten knapsu. Jotkut taas rutisevat, miten heitä sorretaan. Useimmat ovat hiljaa ja elävät asiallisesti, hoitavat lapsensa ja hakevat marketista maitoa. He eivät näy keskustelussa mitenkään. Heitä sanon miehiksi.

Syrjäytymisen syyksi tyrkytetään maskuliinisuutta sinänsä. Osittain ollaan maastossa, mutta asia on jokseenkin yhtä monimutkainen kuin kortisolihormonin käyttäytyminen eri tilanteissa.

Syrjäytymiseen on sekä psykologisia että sosiaalisia syitä.

Modernissa maailmassa syrjäytyvällä ei ole juuri toimialaa. ”Myrkyllisesti maskuliininen” mies vei satoja vuosia yhteisön asioita eteenpäin. Viikinkiaikana toimettomat nuoret miehet lähetettiin kohti Novgorodia kirveet käsissään. He myös perustivat yhdyskuntia. 1400-luvun konkistadorien miehistöaines päätyisi nykypäivän modernissa yhteiskunnassa vankilaan todennäköisesti jo yhden ryyppyillan jälkeen. Mutta sellainen väki on oivallista, kun pitää lähteä metsästämään pippurimarjaa tai sotaan murskaamaan kalloja.

Tänään on aika vähän tarvetta.

Aggressio on reaktio, jota harvoin kaivataan. Alun perin sen tarkoitus on ollut vahvistaa yhteisöä, auttaa sitä selviytymään. Patologinen aggressio heikentää yhteisöä.

Psykiatri ja tutkimusprofessori Hannu Lauerma luennollaan OAJ:n seminaarissa 27.10. muistutti, miten messiaanisen aggression kantaisä kristillisen kertomaperinteen tarinoissa on Abraham, joka päättää uhrata poikansa Iisakin osoittaakseen miehekkäästi uskollisuutta Jumalalle, ettei mitään pahempaa tapahtuisi. Hän kysyi, olisiko aika vaihtaa tarinoita.

Olisi.

Muistan, miten 1970- ja 1980-luvuilla nuoret pojat lukivat norjalaisen kirjailijan Louis Mastersonin (Kjell Hallbing) Morgan Kane –pokkareita. Päähenkilö veti revolverin 0,2 sekunnissa. Hänen heikkoutensa olivat naiset ja uhkapeli. Hän oli hermostunut ja sulkeutunut. Hänessä oli psykopaattisia piirteitä.

Lainsuojattomasta tuli kirjasarjan edetessä Texas Ranger.

Onneksi oli parempaa lukemista.

Syrjäytymisen perussyiksi maskuliinisista malleista ei ole, mutta asenteisiin niillä on vaikutusta. Käytämmekö pyöräilykypärää? Menemmekö lääkäriin, kun on tarvetta, vai sanommeko, että kuskoot itse pulloihinsa?

Vakavimmat ja impulsiivisimmat reaktiot tulevat muulta pohjalta kuin malleista. Todellinen syrjäytyjä on päihdeongelmainen. 90% varmuudella. Mahdollisesti hän on epäsosiaalinen persoonallisuus. Mikäli käytöshäiriöitä on jo alle 10-vuotiaana, ennuste on paha. ADHD ja II-tyypin alkoholismi yhdessä on aivan hirmuinen riskitekijä. Geneettinen alttius, evolutiivinen tausta ja kasvuolojen merkitys on nostettava esiin. Matalan verensokerin ja alkoholin yhteisvaikutuksesta syntyvien raivoreaktioiden seurauksia sovitellaan eristyksissä. Ylikuolleisuus selittää niukan esiintymisen iäkkäillä.

Tällä on hyvin vähän tekemistä sen kanssa, laittaako mies tai nainen pyykkiä koneeseen. Kunhan nyt edes ripustaa ne.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Syrjäytyminen on sinänsä erikoinen ilmiö, että se taitaa olla yleisempää skandinaavisissa hyvinvointiyhteiskunnissa, kapitalistisiksi luonnehditussa maissa ja kehittyvissä sinänsä huonosti järjestäytyneissä yhteiskunnissa, eikä näissä todellisuudessa ole lähdetty juhlapuheiden sijaan sinänsä korjaamaan asiaa yhteiskuntien voimin.

Kiinassa, joka on sekoitus sekä äärikapitalismia, että äärisosialismia syrjäytymisvaarassa olevat nuoret otetaan yhteiskunnan toimin nuorelta itseltään tai tämän vanhemmilta kysymättä pakolliseen ryhditymiskoulutukseen nuoren oman itsensä tulevaisuuden mahdollisuuksia ja etua ajatellen.

Tavallaan syrjäytyminenkin näyttää olevan yksilöllinen pyhä perusoikeus päättää omasta elämästään ja tulevaisuudesta ilman vakavaa ja riittävää ulkoista väliintuloa.

Käyttäjän VinKuukka kuva
Väinö Kuukka

Pohjolassa nuori voi mainiosti lukittautua huoneeseensa vuosiksi pelaamaan sotapelejä ja joku kyllä pesee pyykit.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset