Väinö Kuukka Maailman menoa liikkuvalla alustalla

Malmin kentän kohtalo siirtää katseen ympäryskuntiin

Eduskunta hylkäsi kansalaisaloitteen Malmin lentokentän säilyttämiseksi. Eduskunta ei äänestänyt asiasta, sillä puhemies katsoi vastaehdotuksen olevan sisällöltään perustuslain vastainen

20 vuoden ajan Helsingin kaupunki on halunnut rakentaa asuntoja kentälle. Kun liikenneministeri Merja Kyllönen sai Finavian luopumaan toiminnasta, asia saatiin peruuttamattomalle uralle. Kiitorata-alueiden vuokra-aikaa valtiolla olisi ollut jäljellä, mutta ministeri päätti siten kuin asia sopi hänen maailmankatsomukseensa. 

Samalla Suomen kasvulle on syntynyt ongelma.  Malmin lentoasema oli ainoa 150 kilometrin säteellä Helsingistä sijaitseva liikelentoja ja muuta aikataulutonta liikennettä vapaasti palveleva kansainvälinen lentoasema.

Euroopassa on ollut vain kaksi maata, joilla ei ole erillistä liikelentokenttää pääkaupungissaan tai kohtuuetäisyydellä siitä. Ne maat ovat olleet Slovenia ja Bulgaria. Nyt Suomesta tulee kolmas. Tämän ei mitenkään pitäisi istua kehittyvän valtion tulevaisuuden strategiaan. Ruotsiin investoijat tulevat omilla koneillaan aikatauluttomasti, ja heille kehitetään riittävät fasiliteetit. Se on strategia, jonka ymmärrän. Meillä ei tapahtunut vuosikymmeniin muuta kuin että grynderi kyttäsi kieli poskessa kiitorataa yhdessä kaupunkisuunnittelun kanssa.

Jos asiaa miettii 50 vuoden perspektiivillä, huomaa lyhytnäköisyyden aiheuttavan paineen Helsingin ympäryskuntiin, joihin eduskunnan katseen on siirryttävä. Olisi tietenkin pitänyt siirtyä jo. Puhutaan kirkkain silmin kasvusta, mutta Suomi on mennyt tuhoamaan yleisilmailun kasvuedellytykset.

Helsinkiä voi ymmärtääkin. Se katsoi, että se tarvitsee tonttimaata, ja sitä on ollut Malmilta helposti saatavissa. Kenttä on vain 0,65% rakentamattomasta maa-alasta. Kun maapinta-alasta 80% on rakentamatonta, kukaan ei voi uskottavasti väittää, että juuri tuo kallista stabilointia vaativa syvän savikon alue, jolla on kansainvälisesti arvokas kulttuuriperintökohde, on ainoa mahdollinen rakennuspaikka. Silti suoja-alueineen se on kooltaan sellainen avoin pläntti, joka päätettiin asuntorakentamisen kehityskohteeksi. Lupaukset sen alan eri toimijoille on varmasti annettu aikoja sitten.

Lisäksi kuntalaiset heräävät aina vastustamaan kaikkia hankkeita, koski rakentaminen saaria, rannikkoa, keskuspuiston reunamia tai mitä vain. Malmin häätämiseen saatiin konsensus erityisesti vasemmistoliiton, vihreiden ja SDP:n joukoissa.

Helsingin rajoilta alkaa pelto ja metsä, jota jatkuu katkeamatta valtakunnan reunamille. Jos aivan liian matalaksi ja väljäksi tehdyn Helsingin rajat ovat ongelma, tässä on ongelmaan ratkaisu, jos niin halutaan.
  
Luontoliiton mukaan kentän lakkautus on pelkkä heitteillejättö. Kaksikymmentä vuotta on pitänyt selvittää etukäteen, minne lentotoiminta menee. Jos uusia kenttiä tulee minne sattuu, siinä häviää ympäristö ja haitankärsijöinä ovat kaikki kenttäpelin osapuolet. 

Todellakin. Kun lentokenttä lakkautetaan ilman maakuntakaavaa tai YVA-tarkastelua ja toisaalta uusia kenttähankkeita on pakko syntyä kasvun ja alan kehittymisen vuoksi, uutta tehdään jossain vaiheessa joka tapauksessa mahdollisesti hallitsemattomasti, ympäristölainsäädännön porsaanreikiä testaten.

Malmilla kenttä oli siis valmiiksi. Nyt menee 300 miljoonaa pelkkään paalutukseen ja maantäyttöön mutta komea lähiö syntyy. Sipoossa edelleen 30 neliökilometriä odottelee, josko siitäkin joku kiinnostuisi. Että asuisiko siellä joku muukin kuin Harkimo ja Sipilä. Rakentamisen suunnitelmat eivät ehkä ole edes riittävän kunnianhimoisia.

Tämän kohteen olisin valinnut toisin, kun koko valtion etua ajattelee. Tämä asia tulee vielä eteen ja lujaa. Helsinki-Vantaa toimii ja tienaa HuB-kenttänä, sitä on kehitetty mallikkaasti, mutta ei sinne aikatauluton liikelentäminen mitenkään sovi.

Asia pitää ratkaista. Tämä ei valitettavasti ole mielipidekysymys.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

”Malmin häätämiseen saatiin konsensus erityisesti vasemmistoliiton, vihreiden ja SDP:n joukoissa.”

Helsingis on tällä hetkellä kokoomuslainen pormestari, ja myös kokoomus puolueena on lisäksi isoin.

Jan Vapaavuori myös ennen viime kunnallisvaaleja ilmoitti kannattavansa Malmin lentokentän sulkemista, ja silti helsinkiläiset äänestivät häntä sankoin joukoin.

Tälläkö ei ollut mitään merkitystä?

Käyttäjän VinKuukka kuva
Väinö Kuukka

Olihan kokoomuslaisilla iso rooli. Jussi Pajunen on ollut aktiivinen vuosien mittaan rakennushankkeessa. Puolueena kokoomus kuitenkin hajosi. Valtuustossa muiden muassa viisi kokoomuslaista, neljä Rkp:n edustajaa ja yksi vihreä halusivat pitää kentän + joitakin kristillisdemokraatteja, perussuomalaisia ja keskustan ehdokkaita.

Minulla ei ole puolueambitioita. Tämä on vain tilanne. Vihreille asia myytiin ekokaupunginosana, johon ei tulisi parkkipaikkoja vaan "kuljettaisiin julkisilla". Malmin alueen parkkihalleille ja muulle maa- ja liikeomistukselle saattaa siten tulla vielä lujaa käyttöä ja uusia asiakkaita.

SDP:lle sosiaalinen asuminen on tärkeätä. Vasemmistoliitto nähnee yksityiskoneet elitistisinä jne.

Joidenkin teorioiden mukaan rahasta on kyse, mutta asia myytiin ideologisin perustein. Siihen en ota kantaa. Tuossa on sellaista juttua:

http://www.boy.fi/atk/toimitus/573-likainen-raha-k...

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"Jussi Pajunen on ollut aktiivinen vuosien mittaan rakennushankkeessa."

Ei ihme:

    "1980-luvulla tunnetuksi tuli Alennushalli Pajusen Alepa-ketjun laajennuspyrkimys Malmin kentän tuntumaan perustettavan kauppakeskuksen muodossa. Kentälle haluttiin silloin asuntoja 10 000 asukkaalle takaamaan kauppakeskuksen menestystä. Perheyrityksen johdossa oli tuolloin liikemies Jussi Pajunen, paikallispoliitikko, sittemmin Kokoomuksen vahva nimi."

    http://www.boy.fi/atk/toimitus/573-likainen-raha-k...

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Ja Nieminen se sitkeästi jatkaa tuota disinformaatiotaan. Malmin kentän hävittämisen puolesta äänestivät yksimielisinä Helsingissä Vasemmistoliitto, Vihreät ja SDP. Kentän hävittämisen puolesta annettiin 56 ääntä ja niistä 42 tuli noista kolmesta puolueesta.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kokoomus on lopulta aina sen grynderin kaveri.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Kiitokset Väinölle poliittista vastuuttomuutta ja sen haitallisia seurauksia selkiyttävästä blogista. Yllä oleva viestin # 2. linkki on todella havainnollinen kuvaus Helsingin järjettömyydestä.

Onhan näitä tomppeleita ja vandaaleita todella ollut Helsingin kaupunginvaltuustossa niin kokoomuksessa kuin vihervasemmistossakin: http://hannumononen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/23425...

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

"Helsinki-Vantaa toimii ja tienaa HuB-kenttänä, sitä on kehitetty mallikkaasti, mutta ei sinne aikatauluton liikelentäminen mitenkään sovi."

Helsinki ja koko pääkaupunkiseutu menetti aikatauluttoman lentoliikenteen vetovoima tekijän. Se on iso ja merkittävä asia tulevaisuutta silmällä pitäen.

Voidaan ainakin yhdellä saralla Helsingin epäonnistuneen, pitäessään yllä "vetovoimainen helsinki" imagoa.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Vaikka eilen kirjoitin blogin turhien lomalentojen vastustamiseksi, niin olen ehdottomasti ollut kaiken aikaa Malmin kentän säilyttämisen kannalla. Väinö tuossa kertasi jo oleelliset syyt, joten niiden toistaminen on jokseenkin turhaa. Helsinkiläisillä kuntapäättäjillä nuo kaupungin rajat ja väärässä paikassa sijaitseva keskusta ovat hämärtäneet koko kaupunki- ja liikennesuunnittelun. Viimeinen on tämä fillarivillitys, jossa annetaan kesäkauden liikkumisratkaisun dominoida koko katuverkkoa. Helsinkiläisenä veronmaksajana viime vuosina on tehty erittäin vähän sellaisia poliittisia päätöksiä kaupunkisuunnittelussa, joita itse kannatan. Ehkä maksan veroni väärään kaupunkiin kun niillä toteutetaan pelkkää sontaa.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Ehkä äänestät myös väärää puoluetta kun noita ratkaisuja on ajanut ja ajaa vihreitä edustava kaupunkiympäristön apulaispormestari. Itse asioista olen kanssasi samaa mieltä.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Perustuslain 4. luvun 53 §:n 3. momentin mukaan ”Vähintään viidelläkymmenellätuhannella äänioikeutetulla Suomen kansalaisella on oikeus tehdä eduskunnalle aloite lain säätämiseksi sen mukaan kuin lailla säädetään.” Minusta tämä nyt tehty päätös, jolla puhemies katsoi vastaehdotuksen olevan sisällöltään perustuslain vastainen, osoittaa tämän Kansanäänestys ja kansalaisaloite-pykälän täysin ”kuolleeksi kirjaimeksi.” Siinä itse asiassa kavennettiin demokratiaa hyväuskoisten ihmisten kustannuksella.
Kansalaisaloite näyttää olevan tässä tapauksessa eräänlainen höyrypannun varoventtiili, jolla päästellään pois vähän kansalaisten ylimääräisiä ”paineita.” Se on itse asiassa loistava väline siihen tarkoitukseen. Kansalaiset pääsevät ”vaikuttamaan.” Kysymys on puhtaasti näennäisdemokratiasta.

Isänmaan etu kulkee aina muiden etujen edellä, joten on turha vedota tässä asiassa kunnalliseen itsehallintoon ja sen tuomaan itsemääräämisoikeuteen. Halutessaan eduskunta voi milloin tahansa riittävän monen kansanedustajan voimin tehdä tästä lentokentän säilyttämisestä lakialoitteen, mikäli siihen olisi aitoa halua. Strategisesti tärkeällä paikalla oleva valmis lentokenttä palvelee kriisitilanteessa ilman muuta Isänmaan etua. Siitä ei päästä yli eikä ympäri.

Vuonna 2008 Katainen totesi haastattelussa, että Suomi tarvitsee 1,8 miljoonaa maahanmuuttajaa vuoteen 2025 mennessä, mikäli työvoimapula pyrittäisiin ratkaisemaan ainoastaan korvaavalla työvoimalla. Tämä sen aikainen hallituksen päätös lentokentästä luopumisesta palvelee itse asiassa tätä tarkoitusta.
Helsinkiin muuttaa vuosittain noin 5000 maahanmuuttajaa, joiden asuntoasiat näyttäisivät kulkevan Isänmaan edun edellä. Tulijat pyrkivät toistensa yhteyteen ja sitä kautta sulautumaan suureen väestömäärään. Pikkutaajamissa voi helpommin joutua ”silmätikuksi” ja Helsingissä siitä ei ole mitään pelkoa.

Käyttäjän VinKuukka kuva
Väinö Kuukka

Eduskunnan ensimmäinen varapuhemies Mauri Pekkarinen ei suostunut tuomaan 56 000 allekirjoittajan Lex Malmin kansalaisaloitetta äänestykseen, koska esitys oli hänen mielestään perustuslain vastainen.

Perustuslakivaliokunta kylläkin totesi, että esitys ei ole perustuslain vastainen kuten Pekkarinen väitti, mutta toki ongelmallinen.

Mauri Pekkariselle ei tuottanut vaikeuksia hyväksyä keskiviikkona äänestykseen ministeri Bernerin ajamaan liikennekaareen liittyvää lakiesitystä. Hallituksen esityksessä muutetaan peräti 59 liikenteen palvelusta annettua lakia.

Perustuslakivaliokunnan päätösesitykset sekä Lex Malmin että liikennekaaren osalta ovat lähes identtiset...

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Kun grynderit ovat ahnaan katseensa johonkin alueeseen iskeneet ja saaneet vieläpä virkamiehet ja poliitikot puolelleen niin onhan se menoa. Vähän vastaavaa on viriämässä Oulussa, jossa grynderit ovat iskeneet silmänsä Äimäraution raviradan alueeseen. Väsytystaistelu on menossa, mutta ainakin toistaiseksi kaupunki on pysynyt lujana. Ainakin se jatkoi alueen vuokrasopimusta vuoteen 2036.

Tokihan Äimärautio on, tai olisi, kappale kauneinta Oulua ja ehdottomasti hyperarvokastsa rakennusmaata asunnoille. Nykyinen teollisuus/kauppa/liikenne/lumenkaatopaikkakäyttö ei välttämättä ole aivan optimaalista huomioiden alueen huikaisevan merinäköalan. Eipä kukaan kuitenkaan ole vaatimassa rahtiterminaalin (sehän on jo kaupallisessa käytössä) ja lumenkaatopaikan (sijainti Oulun hajun vieressä ei ole aivan optimaaalinen rakentamiselle) poissiirtämistä, tosin keskustelu Nokelan ratapihan "jalostamisesta" on jo avattu. Ja tietysti ne parhaan rantapaikan ravirata ja siirtolapuutarha.

Mutta mutta. Oulussa on jo "jäljet varoittavat" -esimerkki vähän vastaavasta. 90-luvulla alettiin kaavoittaa Kaakkurin asuinaluetta (tulevan) Kempeleen moottiriten varteen. Alueella vain sattui olemaan Iinatin moottoriurheilukeskus. Ei mikään ongelma, kaupunki lupasi rakentaa/osoittaa korvaavat tilat moottoriurheilun harrastajille. Aika sutjakasti Iinatin lakkauttaminen sujuikin, mutta korvaavan OuluZonen toteuttaminen ei todellakaan ollut yhtä sujuvaa. 2016 päästiin viimein ajamaan, mutta eipä se vieläkään täydessä Iinatin korvaavassa laajuudessaan ole.

Äimärautiossakin kävisi varmaan samoin. Hövelein lupauksin hevosharrastajat muualle, lupausten toteuttamisen laita taas... Mutta tämänhän ovat tainneet todeta jo Malmin ilmailuharrastajatkin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset