Väinö Kuukka Maailman menoa liikkuvalla alustalla

Puhe koulutusviennistä on tyhjää, jos apinoimme muita

OAJ esitti raporttinsa varhaiskasvatuksen aikaistamisesta. Myös Palkansaajien tutkimuslaitos oli samalla asialla. Raporttien huolena on, että 3–5-vuotiaiden joukossa varhaiskasvatuksen osallistumisaste jää paljon muita Pohjoismaita alemmaksi ja myös OECD:n keskiarvon alle. 

Koska yksi Suomen PISA-menestyksen syistä on oikein ymmärretty kehityspsykologia, pitää tarkastella hinkua laskeutua muiden joukkoon. Työryhmissä ei ole henkisen kasvun alan ammattilaisia. Ryhmissä on vain edunsaajia, eikä tilaajan edun saaja ole lapsi. 

Seitsemänvuotiaista osa voi olla viisivuotiaan tasolla, osa yhdeksänvuotiaan. Alakoulun aikana erot tasoittuvat.

OAJ kannattaa varhaisempaa esiopetusta, sillä kaikenlaisen koulun aikaistaminen lisää jäsenten (korkeakoulutettujen varhaiskasvatuksen ammattilaisten) työmahdollisuuksia.

Minulla ei ole mitään asiaa vastaan, kunhan varhaiskasvatus pysyy etupäässä leikkinä. Koulumenestykseen vaikuttaa eniten se, että saa rauhassa kasvaa. Uudistuksiin pitää varata myös rahaa.

Suomalaisen koulumenestyksen taustalta löytyy kokonainen hyvinvointivaltion palvelujärjestelmä alkaen hyvin toimivista neuvola- ja päiväkotilaitoksista, perhepolitiikasta kuin myös laadukkaasta tukiopetuksesta sekä koulutusta arvostavasta ilmapiiristä.

Kaikki käy, kunhan ette unohda sitä leikkiä. Argumenttina OECD-maiden keskiarvo on kuitenkin väärä maassa, jossa asiat ovat keskiarvoa paremmin.

 

Vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee

 

Hyvinvointivaltiollista ajattelua on viime vuosina kyseenalaistettu. Koulutusleikkausten keskellä halutaan lisää rahaa varhaiskasvatuksen uusia työpaikkoja varten ja intoillaan koulutusviennistä. Samalla on annettu kova isku oppimistuloksille ohjaamalla direktiivisesti kouluja älylaitteisin ja istumaan pitkin nurkkia ”itseohjautuvassa opiskelussa”.

Lisää puita on jo uunissa. Opetushallinnon kärki on tällä hetkellä eniten haltioissaan tekoälystä ja roboteista. Twitter paukkuu, messuilla juostaan. Eräs kansanedustaja ja rehtori visioi, voisiko seuraavassa opetussuunnitelmassa olla tiimityötä robotin kanssa. Norsunluutornin pää on enemmän pilvessä kuin Google Drive.

Suomi haluaa ostaa tyhjää ja isolla rahalla ja heti.

Samalla jossain syrjäisessä koulussa on pulaa kaikesta. Ammattikouluissa ei kohdata ketään. Keskeyttämisprosentti on hirveä.

Odotan mielenkiinnolla, mistä laskeviin oppimistuloksiin seuraavaksi löydetään syyllinen. Vieläkään ei ole huomattu, että edellinen lasku alkoi vuonna 2006 käyttöön otetusta opetussuunnitelmasta. Vuonna 2016 käyttöön otettu toimii parhaiten, kun autonominen opettaja säilyttää toimissaan järjen kuin hyvä valmentaja, joka tekee edelleen kaikista voittajia.

Varhaiskasvatusta taasen voi aina kehittää, kunhan muistaa sen leikin. Intiassa on kouluja jo kolmevuotiaille. Istuvat kuulemma ihan hiljaa, eikä ruumiillista kuritusta pelätä. Ammattijärjestöjen ei silti tarvitse olla huolissaan. Kyllä me pärjäämme osaamiskamppailussa omallamme.

Miksi puhutaan koulutusviennistä, jos halutaan apinoida muilta?

Vuonna 2009 minulta kysyttiin Saksassa: Miten teette sen? Kaikista OECD-maista juuri meiltä haluttiin tietää, miten me teimme sen. Haluttiin jotain meiltä. Niillä paikkeilla koulutuspoliittinen kärki yhtäkkiä halusi olla kuin muu maailma. Varmaan se halusi olla paraskin, mutta ensijsijaisesti se halusi olla kuten muutkin. Se halusi OECD:n mallielinkautisvangiksi ja haluaa heittää vielä viilankin ikkunasta.

Jossain on hyvin perinteistä. Cambridgessa, Harvardissa, Oxfordissa ja yleensäkin maailman huippuyliopistoissa matematiikan professorit antavat lähiopetusta (luentoja). Meillä säästetään lähiopetuksesta. On paljon verkkokursseja, koska digi. Huippuyliopiston matematiikan professorit käyttävät vielä liitutauluja. Suomalaiset matematiikan opettajat mainitsivat tästä Ylioppilastutkintolautakunnan kouluttajalle, joka sanoi: ”Ehkä sielläkin meidän myötämme siirrytään sähköiseen opetukseen.”

Lähetetään hänet Cambridgeen myymään.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset